Pages

Powered by Blogger.

Wednesday 13 July 2011

Kenapa manusia suka tanya KENAPA?

Berbelit tak tajuk entry ni? Tajuk itu sendiri dah tanya KENAPA. si kelamkelibut memang suka bagi tajuk yg kasi pining kipala saja!

                                                           Thanx mr.Google

entry ni untuk diri sendri n utk renungan pembaca yang lain gak.
Kita antara sedar dan tidak suka sangat persoalkan sesuatu tu dengan KENAPA..
Perasan tak, ini yang berlaku dalam hidup kita seharian? Sikit-sikit orang lain tanya KENAPA. kenapa tak datang? kenapa kena buat macam tu? kenapa tak ikut cara macam ni? Tak pun diri kita yang sibuk tanya orang lain dengan soalan KENAPA? KENAPA? KENAPA?.

sedangkan memang benar setiap kejadian yang berlaku ada sebab musababnya dan KENAPA ianya berlaku memang ada hikmahnya yang tuhan janjikan. Samada kita sebagai manusia ni sedar dan tidak aje akan hikmah setiap yang terjadi tu.

Sesuatu yang buruk itu tak semestinya meninggalkan kesan yang pahit.Mungkin buruk di satu sudut sahaja tapi amat bermakna di sudut yang lain.

Contoh yang paling mudah... kita dapat peluang pergi ke suatu tempat yang memang kita impikan, tapi atas sesuatu sebab yang tak dapat dielakkan kita tak dapat pergi.Kita menangis meraung sebab terlepas peluang keemasan.Sudahnya asyik mempersoalkan kenapa bukan kita yang terpilih utk pergi, kenapa saat macam ni la masalah kewangan pulak timbul sedangkan kita tak pernah hadapinya sebelum ni. Mulalah terlampau banyak persoalan KENAPA yang muncul.

sedangkan tanpa kita sedari percaturan tuhan itu maha adil.Mungkin sesuatu yang tak diingini bakal berlaku pada orang yang kita sayang atau keluarga kita di saat kita jauh di sisinya sebab pergi ke tempat yang kita idamkan sangat tu.Atau apa saja hikmah di sebaliknya yang kita sendiri terlepas pandang.

Sebaiknya kita bersyukur atas setiap yang terjadi walau baik dan buruk. Sebab.. setiap baik dan buruk itu tuhan jadikan dengan banyak sebab utuk kita muhasabah balik.

Mungkin yang baik tuhan  berikan itu sebagai ganjaran atas kesusahan yang kita telah tempuhi dan yang buruk itu sebagai peringatan agar kita tidak terus terleka.

kesimpulannya... bersyukurlah dengan setiap benda yang terjadi kerana pasti ada hikmah yang baik disebaliknya. Selalulah muhasabah diri supaya kita tak terus mempersoalkan KENAPA?

salam renungan dari si Kelamkelibut.

With love,
Si kelamkelibut

0 yang sudi menulis:

Post a Comment